«Юридичне рішення» - завжди правильне рішення.
Фінансовий моніторинг – це сукупність заходів, які вживаються суб'єктами фінмоніторингу у сфері запобігання і протидії відмиванню грошей, включаючи здійснення державного фінмоніторингу і первинного фінмоніторингу.
Основні зміни
1. Розширено склад суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Додано до спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу, зокрема, бухгалтерів та суб'єктів господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування (крім осіб, які надають послуги в рамках трудових правовідносин).
2. Збільшено порогову суму фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу – з 150 тис. грн. до 400 тис. грн. Суб’єкти первинного моніторингу (банки, страховики, кредитні спілки, біржі, платіжні організації та інші фінустанови) при досягненні відповідного грошового порогу операцій повинні обов’язково звітувати до Держфінмоніторингу.
3. Єдиний виняток за сумою операцій – для підприємств, які працюють у сфері лотерей та азартних ігор, – 30 тис. грн.
4. Також, суттєво зменшено кількість ознак, за наявності яких операції підлягають моніторингу (з 17 ознак до 4 ознак):
5. Підозрілі фінансові операції підлягають моніторингу незалежно від суми.
6. В основу системи фінансового моніторингу покладено ризик-орієнтований підхід. Цей підхід грунтуєть на :
7. Віднині кожен суб’єкт первинного фінансового моніторингу повинен ідентифікувати ризики, притаманні його бізнесу, та запровадити відповідну систему управління такими ризиками. Зокрема, суб’єкт первинного фінансового моніторингу повинен буде здійснювати належну перевірку клієнтів та формувати їх ризик-профіль. суб’єкт первинного фінансового моніторингу також зобов’язаний здійснювати переоцінку своїх ризиків та ризиків клієнтів на підставі здійснюваних ними транзакцій та актуалізувати їх ризик-профіль.
8. Законом запроваджується обов’язок суб’єктів первинного фінансового мотніторингу забезпечувати повний доступ до документів та інформації, якою вони володіють про своїх клієнтів, суб’єктам Держфінмоніторингу та правоохоронним органам. При цьому, для цього не потрібні жодні судові рішення, — достатньо рішення такого державного органу. Єдиний виняток - банки.
9. Сфера дії нового закону поширюється:
10. Фінансові операції або спроба їх проведення – незалежно від суми, на яку вони проводяться, – уважаються підозрілими, якщо суб’єкт первинного фінансового моніторингу підозрює або має достатні підстави підозрювати, що ці операції (спроба) є результатом злочинної діяльності або стосуються фінансування тероризму чи розповсюдження зброї масового знищення. Однак критерії підозрілих операцій прямо не встановлено. При визначенні того, чи є підозрілою фінансова операція або діяльність, суб’єкт первинного фінансового моніторингу зважає на типологічні дослідження, підготовлені спеціально уповноваженим органом і оприлюднені ним на своєму сайті, а також рекомендації суб’єктів державного фінансового моніторингу.
11. Законом запроваджено поняття «належна перевірка», що включає:
12. Усі перекази коштів в межах України до 30 000 грн. мають супроводжуватися:
У разі здійснення переказів, що перевищують 30 000 грн., або здійснення переказів за межі України такі перекази мають супроводжуватися інформацією про платника (ініціатора переказу) та отримувача переказу коштів:
Ці вимоги не поширюються на випадки здійснення операцій зняття коштів з власного рахунка; переказу коштів з метою сплати податків, зборів, платежів, зборів на обов’язкове державне пенсійне та соціальне страхування, штрафних санкцій та пені за порушення законодавства до державного і місцевих бюджетів, Пенсійного фонду, на рахунки органів державної влади, органів місцевого самоврядування або переказу коштів за житлово-комунальні послуги тощо.